Оценка: 3 от 2 гласа

Как изглежда AMP в GoogleВ началото на миналата година, Google започна активно да работи за подобряване на резултатите от търсенето през мобилните устройства. Първата "камбана" бе алгоритъм mobile-friendly. Смисълът на това е, че ако човек влиза в търсачката през мобилен телефон, то нека да му покажем, на първи позиции тези сайтове, които е по-удобно да се гледат именно на този мобилен телефон (разбира се, при равни други условия).

Подходът е съвсем логичен - ако от потребителите на вашия сайт мнозина го отварят от смартфони или таблети, можете да направите сайта си адаптивен (да се чете "удобен") за мобилни устройства - добра грижа за своите потребители, и съответно, и поведенчески фактори на сайта си. Google само "избутва" напред един процес на "мобилизация" на сайтове.

В продължение на това mobile-friendly през октомври 2015 Google обяви нов проект, който цели да направи живота на "мобилните"  потребители още по лесен.Това е технологията, AMP, Accelerated Mobile Pages - Ускорени мобилни страници. Ние няма да навлизаме в технически подробности, само ще се опитаме да отговорим на разбираем език на основните въпроси: как изглежда, кой и защо има нужда от него, как да се прилага на сайта ви.

Как изглежда AMP Google

Като цяло, страницата на сайта използваща технологията AMP изглежда малко по-различна от обичайната страницата. Ето един пример AMP-страница: https://newmp3download.info/en/zhanr-muzika/pop-muzika

Нищо особено няма. По-интересно е как Google е решил да изведе AMP-страници в мобилните си резултати от търсенето. Например, ако ние  търсим някои новини в Google, например, "новини за деня", то под полето за търсене, виждаме блока "Breaking News" с картинки:

 

Кликнете върху която и да е картинка, и страницата на избрания сайт се отваря в нов раздел. 

Amp В google

Обърнете внимание на 4 момента (показани на екранната снимка):.

  1. Физически, ние не отиваме на друг сайт, а оставаме в Google, който ни зарежда съдържанието на избраната страница.
  2. Оказва се, че това е слайдер. Ние можем да прелистваме наляво и надясно, като по този начин бързо превключваме между съдържанието на оставащото AMP-страница "Breaking News"
  3. С този бутон може да се върнете към страницата за търсене.
  4. И най-важното - съдържанието AMP-страниците се показват само за част от секундата.

Изглежда съблазнително.

За сега този слайдер с AMP-страници се показва само в англоезичния google.com на английски език.

Кой се нуждае от AMP-страници

AMP-страници са полезни и могат да бъдат разглеждани от две гледни точки:

  1. Когато се гледа от гледна точка на потребителя, такова "бързо"  намиране на съдържанието директно  (без допълнителни изчаквания и преминаване на сайтове) е много удобно за хората, които получават информация главно от мобилното си устройство. А броят на тези хора всеки ден се увеличава.
  2. Ако разглеждаме от гледна точка на бизнеса, то проектът AMP ще бъде от полза само за тези, които в основата на бизнеса е съдържанието - това са новинарски сайтове, онлайн списания, блогове, образователни портали и т.н.

Така че, ако вашият бизнес - е продажбата на гуми, то да се прехвърлят картинките на AMP е абсолютно безсмислено. Но, ако в същото време вие водите блог с уникални статии на различни темит о автомобилната индустрия, то да направите AMP-версия никак няма да е излишно. Както можете да видите в скрийншота по-горе, картинките с релевантни AMP-страници се показват в началото на резултатите от търсенето - а нали това мечтата на всеки собственик на уеб сайт.

Как е аранжирана технологията АМР

Сега, когато показахме как изглежда това, може да разкажем накратко за това как  работи.

В действителност, AMP - това е просто още един набор от правила и скриптове за показване на уеб страници. Например, в разработването на уеб сайтове от дълго време се използва готов набор от скриптове (така наречените "библиотека") с името на jQuery - благодарение на нея, не е необходимо всеки път на ново да се програмират слайдери, или, да речем, модални прозорци. Просто се взима  готов код и се регулират неговите настройките за определен сайт.

Но, проектът AMP има някои разлики от съществуващите  библиотеки:

  1. В него е оставен само този код, който е необходим за бързо показване на съдържанието (качването на снимки, както свитъка на страница, плъзгачи, изтегляне на съобщения от социалната, мрежи, модален прозорец). Както се казва, нищо излишно.
  2. Кодът е написан така, че да бъде възможно най-бързо (използват се само асинхронни скриптове).
  3. Кодът е написан така, че се вземат предвид характеристиките на различните мобилни устройства и браузъри, така че AMP-страницата да се покаже еднакво добре независимо от устройството, на което тя се отваря.

Тези три разлики позволяват на AMP-страниците да се зареждат в мобилните браузъри по-бързо. Но в същото време те да налагат значителни ограничения върху функционалността на страницата - например, не може да се постави на всяка AMP-страница никакви свои скриптове, могат да бъдат използвани само готовите компоненти, както и списъка на наличните HTML-тагове е донякъде ограничен.

И още една важна особеност на проекта AMP:При  индексиране на АМР-страниците, Google  запомня(кешира) съдържанието на своите сървъри. Така че, когато в резултатите от търсенето на Google, кликнете върху картинката на AMP-страницата:

Така Google мисли за нас и се опитва да даде на потребителя съдържанието възможно най-бързо.

Реализираме AMP на сайт

Създаване на AMP-версия на сайта, не е толкова трудно (ако има компетентен експерт). Трябва да се създаде отделен шаблон за сайта с необходимите тагове от спецификациите на  AMP. След това ръчно се прави AMP-версия на всяка нова страница по готов шаблон. Или се избира  автоматично генериране на AMP-страницата си с CMS инструменти.

Тези, чиито сайтове са направени на WordPress, могат да са доволни, защото в най-новата версия поддържащите система на AMP-шаблоните вече са вградени.

Трябва също да се знае, че не е необходимо да се прехвърлят всички страници в AMP-формат. Това се отнася само за тези страници, основната стойност на които е съдържанието.

Ако искате да добавите AMP-версия на сайта си, но се затруднявате да го направите - пишете, ние ще се опитаме да ви помогнем. Или може би вашия сайт не е изобщо пригоден за мобилни устройства? Пишете, ще ви посъветваме какво може да се направи.

Свързани

AMP

През октомври 2015 г. компанията обяви новия формат за страници на мобилни устройства Google Accelerated Mobile Pages (Google AMP) , който има за цел да ускори скоростта на зареждане на страниците на мобилни устройства.